inmylivingroom.se

Här delar jag händelser och tankar i mitt liv som sångerska, högstadielärare, mamma och medmänniska. In my livingroom blandas tårar med skratt och jag hoppas du lämnar rummet full av livslust och framtidstro.Follow me in any language you want. Click on the English flag below.

Follow me in any language

Handboken som hälper i tider av utmaningar

Publicerad 2017-01-18 20:06:00 i B1, Profetisk tid, Resor,

Så sitter jag här hemma med mitt gipsade ben. En skadad sena i vristen sedan några år tillbaka har nu blivit renoverad, och jag har en konvalescenstid på några veckor. 😮💭
 
För en tid sedan var Curt och jag i Hong Kong och där mötte vi en verklig pionjär, Dennis Balcombe, på självaste nyårsafton! Han tog emot oss på sitt kontor, full av liv och kraft, trots sitt nyopererade knä.
 
Han kom tillsammans med sin fru, till Hong Kong 1969, med en vision om att kunna föra biblar in i Kina.
Efter ett halvår talade han kinesiska och kunde då starta sin församling, och efter ett år talade även frun kinesiska. Målet de hade var, att efter ett år enbart tala kinesiska i sitt hem - och de klarade detta! 👏
Efter tio år öppnades möjligheterna att komma in med biblar till Kina, och i dagsläget har man fått in 12 millioner biblar. Många gånger bar han själv in biblar över gränsen och över kullarna - och så visar han oss sitt nyopererade knä, som varit med om lite alltför stora ansträngningar i detta tuffa arbete...
Arbetet växer och man ser hans iver för denna verksamhet som numera också omfattar bibelskolor m.m.
Från en väska på golvet plockar han fram verkliga dyrgripar, som skapar en oerhörd vördnad och ödmjukhet hos oss inför det vi ser. Det är handskrivna bibeldelar och handkopierade exemplar. 
Denna bibeldel är ett handskrivet exemplar utav apostlagärningarna, på papper som på baksidan hade kommunisternas olika registreringar. Papper gick inte att få tag på under kulturrevolutionen på 60-70-talet, så detta var det enda som fanns att skriva på.📝
Detta är en intressant tecknad bibelbok som bara finns i ett exemplar. Nu har man tryckt upp nya böcker och vi fick med oss ett exemplar hem. Det som är roligt att se på bilderna är, hur Jesus och lärljungarna har avbildats som kineser. Men, å andra sidan, har vi i vår kultur avbildat Jesus som europé i många sammanhang.😉
Här ser vi Dennis Balcombe i ett av deras boklager, och resväskor på hyllorna, som fylls med böcker inför "Donkeys for Jesus"...🐴📘📘
Vackra Hong Kong, långt bort i Asien....
 
Det sägs att flera av de urgamla kinesiska tecknen har symboler utifrån den kristna tron, så i full kraft gav sig alltså Jesu lärljungar och apostlar sig iväg över land och hav...
 
🔥
När den helige Ande kommer över er,
skall ni få kraft att bli mina vittnen
i Jerusalem och hela Judeen och Samarien
och ända till jordens yttersta gräns.
Apg. 1:8
🔥
 
Vilken bibelbok var det nu som man ansåg vara den viktigaste att få nerskriven, när man knappt hade papper att skriva på?
-APOSTLAGÄRNINGARNA!!
 
Nu har jag suttit här hemma med min opererade fot och läst apostlagärningarna. Och jag funderar:
Varför var den SÅ viktig?😳
 
Dennis Balcombe berättade att bibelberättelser ur evangelierna kände kineserna väl till - men apostlagärningarna var en viktig bok i det skeende man nu stod i, som underjordisk kyrka.
 
Det är verkligen en dramatisk bok att läsa, där ALLT ser ut att hända!
Där finns många övernaturliga händelser som t.ex. Jesu himmelsfärd och pingstdagen, men även "vanliga" under och tecken bland folket. 
Man möter förföljelse från myndigheter, men de blir även hånade och får möta lögn och svek från sitt eget folk - och blir kallade för en sekt. Men man arbetar på för att klara sin egen försörjning mitt i tuffa tider trots allt motstånd, men framför allt ber man.
 
 
De troende har en stark gemenskap, mitt i förskingring, och upplever profetisk ledning och änglabesök i svåra situationer. Meningsskiljaktigheter, missförstånd, men även uppenbar synd och orena andar som nästlat sig in, måste också hanteras - ledd av Guds ande.
 
Tänk vilken fantastisk handbok för den kristna församlingen! Vi har ju också ett och annat att ta tag i för att få "skutan" på rätt kurs...
 
Och så har vi dessa fantastiska predikningar av Petrus, Stefanus och Paulus! Alla dessa personer, som med sin egen erfarenhet och vittnesbörd om en radikal omvändelse, visar en inriktning för livet.
 
🙌
Jag blev inte olydig mot den himmelska synen,
utan jag har predikat först i Damaskus och i Jerusalem
och hela Judeen och sedan ute bland hedningarna,
så att de skall ångra sig och omvända sig till Gud
och göra sådana gärningar som hör till omvändelsen.
Apg. 26:19-20
🙌
 
Vad är våra utmaningar i vår tid och i vår kultur?
Ja, listan kan säkert göras riktigt lång, för utmaningarna då, gäller även i vår tids församling. Men det finns två berättelser som lite mera etsat sig fast i mitt sinne.
 
Den ena är berättelsen om Ananias och Safira i kap.5. Man vill så gärna putsa på fasaden och göra sig själva lite bättre än man egentligen är - och man är beredd att gå med osanning för att få den vinsten. Det där som andra inte känner till - MEN GUDS ANDE VET!! 
Och man dör!
Det kallas visst för hyckleri...
 
Så har vi flickan med spådomsanden i kap. 16. Hon ropade ut information om Paulus och hans vänner, där hon utifrån sin "andliga förmåga" kunde plocka upp sanningar. MEN, denna orena spådomsande var inget dessa gudsmän ville ha att göra med - även om hon sa att "de förkunnar för er en väg till frälsning".
EN väg till frälsning...
Så snarlikt och så förrädiskt! Jesus sa: "Jag är vägen, sanningen och livet!"
 
Det är skillnad på EN väg och vägEN!
 
✔️Det handlar om att vara ärlig och uppriktig - även om allt inte är perfekt.
✔️Det handlar också om att känna till Guds ord i denna tid, när mycket nyandlighet florerar. Det handlar om att kunna skilja mellan andar - även i vår tid.
 
Men tänk...
Vi har HELA bibeln tillgänglig!
Om vi bara insåg potentialen....
Och vi ska fortsätta skriva nästa kapitel i apostlagärningarna....
 
/Eleonora💞
 
 Du är välkommen att följa mig, Eleonora Lahti, via FB som "följare" eller Bloglovin. Jag har även FB - sida, "In my living room" som du kan gå in och gilla. Dela länken vidare får du gärna göra... 😊
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eleonora Lahti

Alla människor har ett gudomligt uppdrag att förverkliga, som kan se väldigt olika ut för oss alla. Resan kan vara tuff och krävande, men med himlens nycklar från Guds ord kan vi få utvecklas och bli det vi är ämnade till att vara. In My Living Room blandas tårar med skratt och jag hoppas du lämnar rummet full av livslust och framtidstro. Det finns så många drömmar som ska förverkligas... Hemsida: eleonoralahti.com Mailadress: info@eleonoralahti.com

Vardagsbetraktelser bloggar Jesussajten.se Follow me in any language Follow me in any languageFollow on Bloglovin
 
 
Här är min Instagram
 
Twingly Blog Search link:http://mylivingroom.blogg.se/ sort:published Most recent posts linking to Twingly Blog3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela