inmylivingroom.se

Här delar jag händelser och tankar i mitt liv som sångerska, högstadielärare, mamma och medmänniska. In my livingroom blandas tårar med skratt och jag hoppas du lämnar rummet full av livslust och framtidstro.Follow me in any language you want. Click on the English flag below.

Follow me in any language

Nu pausar världen - medans ledare och sjukvård kämpar

Publicerad 2020-03-27 20:53:00 i B1, Podcast / Sveriges Kristna Radio, Profetisk tid,

 
Jag är förundrad över den brist på gudsfruktan som finns runtomkring  mig. 
I samhället, kristenheten och - många gånger i mitt eget liv...

Ju mer jag läser Guds Ord ser  jag hur Guds handlingsplan åter och åter igen upprepas, för att få sitt folk på rätt spår. 
Parallellerna är tydliga och satta till undervisning, vägledning och varning för oss i denna tid. 
Det vi trott vara vår säkra grund har på kort tid raserats, och världens mäktiga män och kvinnor har i ett nu förlorat sin självsäkra attityd. 

Och frågan är:
- ”Varifrån skall vår hjälp komma?”

Jag har under dessa dagar haft en tanke kring det som sker, och jag vet det är något vi behöver reflektera över - till att börja med. 

Det finns en form av ett självsäkert högmod som vi levt under i åratal. ”Producera lite till, hinn med lite mera, och allt kan vi göra... ”

Israels barn fick i uppdrag att fira sina sabbater varje vecka, samt att marken skulle få vila vart sjunde år. Men det blev aldrig så, för man tog aldrig till sig den uppmaningen. 
Och profeterna varnade ...
Och Babyloniska fångenskapen drabbade folket ...
 
🍇🍃🍀🐝🍀🍃🍇
Landet ska njuta av dina sabbater, medan det ligger öde ...
 
3 Mos. 26:43
🌱🦋🌱

Flera hundra år tidigare hade en äldre generation sett Guds mirakler, men då utifrån en annan fångenskap. 
Uttåget ur Egypten.

I Egypten förtröstade man på sina 10 olika gudar, men när tiden var inne för Israels befrielse fick dessa gudar sin dom när Farao försökte hålla folket kvar i fångenskap. 

Men det här med Babylon ... :
Man ingick felaktiga allianser, man kunde inte skilja på rätt och fel och man hade aldrig lärt känna Gud.

Problemet i vår tid är att många tror att Gud har förändrats. 
Men:
- Nej! 
Guds Ord har alltid något att säga oss även i vår tid. Skillnaden är att vi nu inte behöver de djuroffer som användes för att sona våra synder.  Gud sände sin son som det fullkomliga offret för våra synder, så vi kan ha gemenskap med honom.
Men med brist på respekt för hans helighet, kan vi aldrig tro att hans närvaro ska vara mitt ibland oss. Han lämnar så sakta, att man inte ens märker det, om egna agendor finns närvarande...
I vår tid behöver vi se hur vi tillämpar principerna i Guds lag som är Guds undervisning i våra egna liv. 

När Gud förde Israels barn ut ur Egypten, kom en dom över landets 10 olika gudar. 
Vi bör nog fundera över vad som vi i vår tid och samhälle gjort till våra avgudar. 
De har fått ersätta och bli ett utbyte av vår tid, engagemang och uppmärksamhet i stunder som skulle vara avskilda åt Honom. 

Sabbaten och Guds utvalda högtider (t.ex. påsken, pingsten...) har vi gjort till något annat, än vad som är planerat i Guds almanacka. 
Dessa högtider är speciella mötestillfällen där han väntar på att få umgås med oss, när vi lämnat vardagens jäkt och brus. 

Har vi missat något? 
Det är frågan vi alla behöver ställa oss.
Och vad ska vi göra ...?

”Närma er Gud så ska Han närma sig er ...”

Det är så lätt att utifrån vår tidsbegränsade erfarenhet tappa styrförmågan, men vi måste se våra liv ur ett evighetsperspektiv.

Kulturlivet, nöjesbranschen,  idrotten och konsumtionen går på knäna. Det som ger glädje och livskvalité - för stunden. 
Kan det vara så att vi tappat just detta 
-  evighetsperspektivet, i vår tid?

I allt detta ser vi att naturen får återhämtning - precis som var tänkt med det sjunde året ...
Luftföroreningarna minskar och vattnet blir friskare.
Människor måste stanna upp och släppa mycket av det som våra liv och tankar uppehållit sig kring. 
Men visst: Det är många tragedier som följer i spåren...

Gud är kärlek, men vi kan också se att dåliga och felaktiga beslut som tas i höga ställningar som inte följer Guds ordningar, leder till att hans välsignelser uteblir för landet. 

Men parallellerna är påtagliga: 
När gudsfruktan, moral och etik lämnar, då skakar grundvalarna, för vad ska man göra med sin tid när allt detta inte finns längre?

Nu är det tid att söka Gud! 
Återigen ... 
Jag är förundrad över den brist av gudsfruktan som finns ...
 
/Eleonora 💞
Du är välkommen att följa mig, Eleonora Lahti, via FB som "följare" eller Bloglovin. Jag har även FB - sida, "In my living room" som du kan gå in och gilla. Dela länken vidare får du gärna göra... 😊

Kommentarer

Postat av: Eva Sonefors

Publicerad 2020-03-27 21:26:25

Du har så rätt, Eleonora och är så klok :)
Jag har upplevt hur jag blir mer och mer förkrossad på insidan, att Gud söker mig trots att det ska vara tvärtom. Han vidrör mig på insidan och jag bara gråter.
Jag har lyssnat på Stefan Edefors predikningar och blir så berörd av Den Helige Ande. Tycker Stefan är så äkta inifrån. Lyssnade på Johnny igår. Idag Benny Hinn där han talar om att vi måste söka Honom.
Jag vill ha den första kärleken tillbaka och bara älska Jesus. Sätta honom före allt annat.
Ja, det är verkligen tid att söka Herren!
Kram till dig, du härliga och kloka kvinna <3

Postat av: Christer Wiklund

Publicerad 2020-03-28 10:10:43

Jo Sverige och Europa sjunker. Petrus klev över relingen ut på vattnet när Jesus kallade. Men omständigheter runt omkring. Vågorna, vinden fick honom att tappa fokus på Jesus och han började sjunka. Vi måste få tillbaka vårt fokus på Herren.
Så här står det "Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta och förlita dig inte på ditt förstånd" Ords 3:5. Det är viktigt att vi har rätt fokus och att vi förtröstar på hans ord. Stor del av kristenheten håller sig till människoläror och inte till Guds ord.

Postat av: Tack för Era ord ,precis vad jag behöver hör och påminna nejder är det jag måste lära mej./att förtösta på Honom! /Eva Nerpin

Publicerad 2020-04-01 04:13:18

Tack för de orden ,är så tacksam att få ta del av vad Herren vår Gud säger .Behöver påminnas vad Jesus gjort för oss tack! /Eva Nerpin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eleonora Lahti

Alla människor har ett gudomligt uppdrag att förverkliga, som kan se väldigt olika ut för oss alla. Resan kan vara tuff och krävande, men med himlens nycklar från Guds ord kan vi få utvecklas och bli det vi är ämnade till att vara. In My Living Room blandas tårar med skratt och jag hoppas du lämnar rummet full av livslust och framtidstro. Det finns så många drömmar som ska förverkligas... Hemsida: eleonoralahti.com Mailadress: info@eleonoralahti.com

Vardagsbetraktelser bloggar Jesussajten.se Follow me in any language Follow me in any languageFollow on Bloglovin
 
 
Här är min Instagram
 
Twingly Blog Search link:http://mylivingroom.blogg.se/ sort:published Most recent posts linking to Twingly Blog3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela