En av alla dessa dagar...
Tisdagen den 5:e november.
Regnet vräker ner på morgonen, och mitt i detta är jag tacksam att det inte är minusgrader ute. Så mycket snö det skulle ha varit ute nu i så fall.
En av mina vanliga dagar i skolan:
Morgonen börjar med klassföreståndartimme där ändringar i schemat samt information inför torsdagens idrottsdag, innebandey eller utedag i skogen, ska gås igenom.
Så är det dags för en vikarielektion för en av mina kolleger, som är hemma med sjukt barn. Vi försöker hjälpas åt att gå in som vikarie för varandra vid behov. Det behåller lugnet i skolan men tar min planerade tid till förberedelser.
Vi räknar värdeminskning på bilar idag, och efter hur många år bilens värde har sjunkit till halva inköpspriset. Enkelt för en del, men ett mysterium för andra...
Därefter min egen klass. Vi räknar literpris och kilopris på varor. Ordentliga redovisningar i mattehäftet och inte bara en massa siffror förväntar jag mig av mina elever.
Detta är något av det mest utmanande och krävande momentet för eleverna - att det inte är bara rätt svar som räknas, utan vägen, transportsträckan, till svaret!
Matematik handlar mycket om att kunna redovisa, kommunicera och vara noggran med detaljer. Här krävs det mycket tålamod och uthållighet. Men matematik är fantastiskt mitt i allt detta. Man får feedback omedelbart om man har gjort rätt!
Dags för kemi med niorna. Nobelprojektet är i gång och nu ska man skriva en vetenskaplig rapport. På Nobeldagen, 10 december, är det prisutdelning.
Jag rullar in en vagn med datorer och blir påmind om hur det var "förr i tiden". Tidningar och böcker fyllde då klassrummet, och det var fullt upp med att hjälpa eleverna hitta någon information till det ämne de valt att skriva om.
Emellanåt märker jag hur de tappar focus. Så mycket annat intressant dyker upp på skärmarna.
- Fröken, kan man få välja vilket barn man vill vara fadder till? Titta så gullig han är!
- Och hur kom du in på detta...?
En elev ska förhöras muntligt, och därefter dags för 35 minuter lunch - med eleverna.
Matematik med niorna. Vi räknar vinklar med sinus bl.a. Nu tränar vi att se samband utifrån givna regler. Dett är något som livet till stor del senare handlar om. Att se hur saker och ting hänger samman. Att det finns orsak och verkan. Kanske man inte använder sig av sinus då, men hjärnan är tränad i logiskt tänkande som då kommer till användning.
Lektionerna är slut för dagen men nu dags för allt annat:
Sortera papper vid mitt skrivbord, skicka mail och föra in elevfrånvaron. Kopiera papper. Gå igenom reklamen från skolforum. Lärarsamtal...
Dags för sammanträde för oss arbetslagsledare och därefter möte med mitt NO/matte arbetslag.
Skolstädningen, brandövningen, julmarknaden, datorerna m.m. är på dagordningen.
Ja, så är det då dags att packa ihop för dagen...
If you enjoy hard work, everyday is a holiday! :)))
Nu ska vi testa något spännande. Choklad, från Luxemburg, som smälter ner i varm mjölk.
Mmmmm..... ;)))))
Njuter av att nu vara hemma!
...
Och så läser jag ca. 3000 år gamla fantastiska ord från Ordspråksboken:
"En klok lärare gör undervisningen till en glädje" 15:2
"Överlåt ditt arbete år Herren så kommer det att lyckas" 16:3
"Den som inte längre vill lära sig något, glömmer snart det han redan vet" 19:27
"Den som arbetar utan att ge upp når framgång" 21:5
Idag ber jag att jag får vara klok och vis, överlåta arbetet till Herren, lära mig något nytt och inte ge upp.
Jag vill vara med och utrusta och träna en ung generation i livets skola.
Alla är vi väl lärare och förebilder på ett eller annat sätt.
Hjälper du mig?
/Eleonora