Fröken, hur ska du ha det!!?
I går hade mina sjuor provräkning. Divisioner, positionssystemet och potenser. Allt lugnt och stilla...
Mobilerna insamlade (som vi alltid gör på alla lektioner). Hårt arbete ska uträttas.
Men idag var det annorlunda
....och konstigt var väl inte det.
Låt mig förklara.
Vi ska räkna postavgifter. Skicka paket med böcker. För att inte tala om sillen och tonfisken som också ska få åka iväg med posten (hua mej...).
Vi tittar på exemplet och jag känner mig lite förvirrad. Men det är nog bara något tillfälligt glapp i min hjärna tänker jag.
Eleverna ska börja räkna och nu börjar saker ske i klassrummet. Hur ska man göra egentligen? Många olika varianter på svaren infinner sig.
Jag försöker reda ut det hela och börjar skriva på tavlan.
Ännu mera kaos!
-Fröken, hur ska du ha det egentligen!?
Här inser jag att något inte stämmer och ingen är gladare än vad jag är, att lektionen tagit slut. I lärarrummet möter jag en kollega vars lektion också varit kaos.
Samma problem!
I lugn och ro sätter vi oss ner och kollar på avsnittet. Exemplet som ska vägleda oss i postens värld stämmer inte och nu kan vi pusta ut!
Vi tänkte rätt men tittade på ett felaktigt exempel!
Hur många gånger händer inte detta oss? Antingen kollar vi på exempel eller så är vi ett.
-Rätt eller fel.
Det kan vara så enkelt som att stå i en kö, parkera bilen eller att visa uppskattning.
Att titta på rätta exempel i livet kan hjälpa oss att förhindra många misstag.
Att vara ett gott exempel kan hjälpa så många andra runt omkring oss att komma från kaos till lugn och ro.
Idag väljer vi att vara goda exempel.
Här är vägen vandra på den...
/Eleonora