När skolan misslyckas
Så har man varit en heldag på Skolforum på Stockholmsmässan.
När alla Sveriges elever har höstlov knatar vi lärare runt på Skolforum, den stora årliga utställningen för oss lärare. Massor med olika föreläsningar och 110 utställare.
Så kommer jag hem, med alla olika kassar med informationsblad och demonstrationsexemplar från olika läromedelsförlag, pennor, sudd, kortspel och dvd-filmer som delats ut.
Efter ett antal timmar har jag tittat på matematik, kemi, värdegrundsarbete, skolappar, energismart framtid, boksamtal, mänskliga rättigheter, aktivitetsprogram för rastmiljö - och hörselskydd. Bland annat.
Oj, vad det finns mycket bra och intressant, bara man nu tar sig tid att titta igenom och sätta sig in i materialet.
Många lever nog kvar i föreställningen att skolan består av några läroböcker, skrivhäften, penna och sudd. Kanske en linjal också...
Men ju längre jag jobbat som lärare, och det är nu 33 år sedan jag blev klar ämneslärare, ser jag hur kraven av kompetens på olika områden ökar. Det är inte längre bara jag och mina ämnen. Nu handlar det om att omfamna och förstå en hel skolvärld med dess lagar, sociala samspel, kulturer och så mycket mera.
Tiderna har förändrats.
För att inte tala om dokumentationen...
Mitt i allt detta växer också ett stort behov av att vi lärare och skolledare samarbetar. Ensam är inte stark.
Alla elever på skolan är mina elever - även om jag inte undervisar och har dem i mitt klassrum.
Så sitter jag nu här hemma i mitt livingroom och reflekterar över alla samtal jag haft med mina kollegor under dagen.
Hur kan vi se och höra våra elever? Och nu menar jag SE och HÖRA! Det finns så mycket i en elevs reaktion och handlingsmönster som kan tala mycket mera än ett läxförhör eller en inlämningsuppgift.
Så fortsätter samtalet. Inlärningssvårigheter. Elever som har svårt att ta in kunskap.
Här blir jag påming om när jag själv var barn. Jag hade precis börjat årskurs fyra och vi skulle börja med ett nytt ämne i skolan - engelska! Spännande och roligt, och jag minns ännu den fina bilden på "cat";)
MEN... jag fick aldrig till det med I am, you are, he she it is. Varför kan man inte säga I are eller you is?!
Vilket mysterium!
Två månader tidigare hade min pappa dött helt plötsligt. Ingen av personalen på skolan visste vad jag varit med om förrän närmare ett år senare. Hur kunde det bli så fel?
Ett trauma och obearbetad sorg. Allt skulle fortsätta som vanligt - det var vad jag fick höra som 10-åring.
Nu som vuxen kan jag se sambandet. En omskakande upplevelse - och rullgardinen drogs ner - för engelskan.
Oj, vad jag har fått kämpa för att erövra ett självförtroende att våga tala, skriva, lyssna, men det har varit värt allt arbete även om det hela tiden varit uppförsbacke.
Om min lärare ändå visste vad som hänt mig den sommaren, kanske han tagit sig tid med mig. Bara en liten stund, någon timme, skulle kanske ha gjort hela skillnaden för mig och mitt självförtroende.
Nu försöker jag att se och hjälpa mina egna elever, men vet samtidigt att jag inte alltid lyckas :(((( .....
Men vi kämpar på, du och jag. Det finns viktiga sanningar att hålla fast vid:
Kunskap är inte alltid lätt att erövra men aldrig tungt att bära.
Kunskap öppnar vägen till så mycket intressant i livet som vi inte ens hade en aning om.
Kunskap ger oss nya och oväntade möjligheter.
Kunskap handlar om att börja se det som finns runt om oss och inte vara för självupptagen.
Kunskap kan ibland ta lång tid att ta till sig - men vi fortsätter lära oss!
Kemilärarnas Resurscentrum hade en enkel liten laboration pågång.
Hur mycket kolsyra finns det i en flaska läsk?
Genom detta enkla experiment visar det sig att man kan fylla två tomma flaskor med gasen.
Slutsats: Magen fylls upp med väldigt mycket gas.
Nu bubblar det i magen ;)
Ha nu en bra vecka och se till att lära dig något nytt. Det kan du aldrig förlora på.
/Eleonora