Sannolikhet och statistik
Ikväll blir det en lång kväll...😁
Jag håller nu på att avsluta sammanställningen av elevernas nationella prov i matematik. Det är sådana detaljer i rättning och redovisning av resultat att man blir helt matt...😖
Inom vilket område har eleven fått poäng och på vilken nivå?Man utgår ifrån olika förmågor, och inom matematiken är det problemlösning, begrepp, metod, resonemang och kommunikation.
Till detta kommer områdena taluppfattning och användning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik, samband och förändring, samt problemlösning.
📔 📐 🎲 📱 ✏️ 📊
Och så kommer rapport på rapport om elevernas sjunkande resultat!😱
Om jag jämför bakåt i tiden, och nu har jag varit lärare i snart 35 år, har nivån sjunkit katastrofalt. Jag skulle inte ens kunna ge mina elever ett 10 år gammat prov. Det skulle vara för svårt...😕
🏫
När jag gick på högstadiet på 70-talet, var det mängdläran som gällde. En del av er minns nog den tiden. Jag vet inte vad det var för idéer som florerade då, till nästan ingen nytta för de flesta.
Men dataåldern kräver sin matematik och man ser hur bl.a. samband och förändring kommer in mer och mer. Men ska vi lyckas med utbildning måste resurser sättas in tidigt i barnens skolgång för dem som behöver det. Som det nu är kommer det in alldeles för sent, och då oftast i åk 8 på våren och i åk 9. Om detta finns det statistik.
Läsförmågan måste stärkas och algoritmräkning övas och övas.
Man får en känsla av att elever tror de kan räkna, bara för att de sett mig räkna ett tal på tavlan. Eller att de får ha ett formelblad....
Nej! Öva, öva, öva är det som gäller. Har man inte fattat det tidigare är det tid att förstå att matematik är ett övningsämne - precis som idrott t. ex.
En det har också fått för sig att det går inte att plugga till ett matteprov. Då har man verkligen inte fattat!!!! 😖
Träna, repetera, räkna om gamla tal. Det går alltid att lära sig mera och befästa kunskapen bättre.
Ja, så avslutas snart kvällen. Jag har fått några mail från föräldrar vars barn har fått F-varning i kemi. En del vill förstå hur de kan hjälpa till, andra har helt andra uttryckssätt. 😩
Och ibland önskar jag att jag inte öppnade jobbmailen förrän jag kom till skolan...
Men man förvånas aldrig numera över ett och annat.
Föräldrar och barn.
Här kan jag också emellanåt se samband och förändring. 😉En del klarar problemlösningen. Men sannolikheten att få flera elever godkända efter ett mail till föräldrar, den har ökat.
Det blir jag glad över, för då får jag bättre statistik.😃
Matematiken finns överallt!
Fastän jag driver lite kring detta genom bl.a. bilden, så har jag ett härligt klimat att arbeta i, men tendenserna och inställningarna lurar under ytan...
Men, alla vill vi väl göra vårt bästa - vill jag tro och hoppas.
/Eleonora 💞